Kesan Kurang Minat Membaca Karya Sastera
Trend pelajar diberi telefon pintar atau gajet oleh ibu bapa atau ahli keluarga bukan baharu. Karya sastera adalah bahan bacaan yang bermanfaat dan tidak mencemarkan fikiran remaja-remaja.
Kesusasteraan Melayu Dan Komsas Pdf
Pelajar kita kurang mampu menggunakan.

Kesan kurang minat membaca karya sastera. Tujuan karya-karya sebegini perlu dipertahan adalah untuk generasi yang akan datang dapat mempelajari dan mingaplikasi nilai-nilai murni yang signifikan demi kebaikan mereka. Bahan bacaan sastera boleh menanam sikap suka membaca di kalangan pelajar dan membudayakan tabiat membaca dalam masyarakat. Bahan-bahan bacaan untuk anak juga jarang dibeli oleh ibu bapa.
Mereka bersikap demikian kerana didikan ibu bapa yang rapuh dan keadaan masyarakat sekeliling. Terdapat satu peribahasa cina yang menyatakan bahawa membaca buku diumpamakan sebagai makanan jiwaJiwa seseorang perlu diisi supaya tidak menjadi tin kosong dan ini dapat dikepai dengan membaca bukuMalangnyamasyarakat kiniterutamanya remajakurang meng harga i buku berbanding dengan makanan yang. Menjadikan hobi membaca karya sastera dalam kehidupan seharian.
Kejadian ini telah menyebabkan minat pembaca yang membaca karya sastera semakin kurang. Kajian yang dijalankan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka mendapati bahawa golongan yang mendominasi bahan bacaan ialah golongan remaja. Menjadikan budaya membaca sebagai amalan hidup.
Selain itu peranan ibu bapa juga amat penting dalam mengambil langkah untuk menarik minat anak-anak membaca karya sastera. Usaha memupuk minat membaca karya sastera. Di samping itu sikap keluarga juga boleh menjadi penyebab pelajar kurang membaca.
Walaupun begitu ramai pihak terutamanya pencinta karya sasatera meluahkan rasa kekesalan mereka kerana bahan bacaan teruatamanya karya sastera kini semakin dipinggirkan dan diabaikan. Komponan sastera yang diterapkan dalam mata pelajaran Bahasa Melayu juga dapat memupuk nilai-nilai kemasyarakatan dalam diri pelajar. KALA kita memperkata tentang kesusasteraan hal itu tidak dapat dipisahkan dengan manusia dan masyarakat.
Jadikan membaca gaya wawasan. Cara-cara Menarik Minat Membaca. Selain itupada pandangan saya untuk menarik minat terhadap karya sastera dalam kalangan remaja ialah mengadakan jualan buku secara besar-besaran.
Karya sastera ialah hasil seni dalam bentuk prosa atau puisi yang mempunyai ciri-ciri keistimewaan tertentu. Remaja-remaja hanya bermain permainan komputer membaca komik majalah menonton rancangan televisyen dan sebagainya. Pusat Perkembangan Kurikulum 2003 menyatakan dalam Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu daripada tingkatan 1 hingga tingkatan 5 bahawa Melalui komponen KOMSAS diharapkan minat membaca keseronokan membaca dan penghayatan terhadap bahan sastera dapat dipupuk.
Bait lagu di atas jelas menunjukkan betapa pentingnya budaya mambaca dalam kalangan masyarakat. Pilih salah satu jenis genre karya sastera kanak-kanakremajadewasa dan populardan sebab anda memilih jenis tersebut. Terdapatnya faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar kurang meminati sastera.
Mereka tidak menunjukkan minat dalam mempelajari sastera dan tidak suka membaca karya sastera selain pengaruh rakan sebaya. Menyediakan peruntukan khusus setiap bulan untuk membeli karya sastera. Ciri-ciri sebuah karya sastera yang berkualiti dapat dilihat dari beberapa sudut.
Tetapi hal ini dikatakan menambah kurangnya minat pelajar dengan aktiviti membaca dalam kalangan pelajar. Membaca teks sastera bukan sahaja sekadar menikmati maksud yang tersurat tetapi juga maksud yang tersirat di mana ia melibatkan penaakulan dan gerak hati. 395 dan usaha memupuk minat membaca karya.
Sebab kurang minat terhadap membaca karya sastera. Usaha yang seterusnya adalah menerapkan minat membaca karya sastera semasa pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjahSekiranya cara ini dijalankankemungkinan besar minat membaca karya sastera dapat ditanamkan di dalam diri para pelajar dan juga guru-guruTerdapat juga guru yang tidak tahu apa itu karya sasteraWalaupun tugasnya sebagai. Kepentingan sastera dalam masyarakat 1Malaysia.
Sebagal contoh ibu bapa kurang menasihati anak-anak jika mereka kurang membaca. Salah satu kaedah yang lazim digunakan untuk merangsang dan memupuk minat kanak-kanak melalui pembacaan karya-karya sastera adalah dengan kaedah bercerita Shahrun Nizal Mohd Nor 2007. Justeru itu minat membaca dan mencintai sastera dalam kalangan kanak-kanak perlu dipupuk sejak mereka kecil lagi.
Nilai-nilai kemasyarakatan perlu diterapkan dalam kalangan generasi muda kini kerana kebanyakan mereka lebih bersikap individualistik dan materialistik. Minat untuk membaca karya-karya sastera dalam kalangan rakyat kini semakin berkurangan. Langkah -Langkah Memupuk Minat Membaca.
Safiah 1979 menegaskan minat membaca di kalangan pelajar berkait rapat dengan faktor pencapaian. Membaca teks sastera memerlukan cabaran-cabaran intelektual yang berbeza. Minat Membaca Karya Sastera dalam Khalayak Tempatan Secara amnya golongan remaja kurang membaca karya-karya sastera bermutu tinggi tetapi lebih menggemari ruangan gosip dan hiburan dalam akhbar sedangkan ianya sekadar pengetahuan yang kosong tidak mampu meningkatkan daya pemikiran atau kreativiti kepada golongan muda.
Oleh itu bagi menarik minat mereka untuk membaca sesebuah karya haruslah menampilkan tema permasalahan remaja. Sastera hidup kerana adanya hubungan ini. Bincangkan langkah-langkah yang perlu diambil oleh pelbagai pihak untuk menarik minat orang ramai membaca karya sastera.
Memberikan galakan kepada anak-anak supaya membaca karya sastera yang sesuai di samping minat lain. Pertama kurangnya minat membaca di kalangan pelajar menjadi penyumbang utama ke arah fenomena ini. Pihak Dewan Bahasa dan Pustaka bertanggungjawab untuk membangkitkan minat orang ramai terhadap karya sastera klasik semula khususnya golongan pelajar.
Pengajaran dan pembelajaran sastera. Ibu bapa haruslah memberikan pendedahan tentang karya sastera kepada anak-anak sejak kecil lagi bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnyaContohnya ibu bapa boleh membaca sastera rakyat kepada anak-anak sebelum mereka. Secara tuntasnya karya sastera klasik merupakan aset yang tidak ternilai kepada kebudayaan dan tamadun bangsa kita.
- Telefon pintar komputer dan lain-lain telah membolehkan masyarakat mengakses media sosial - permainan dalam talian bersembang dan lain-lain. Faktor pelajar kurang minat membaca. Sastera tradisional ini harus dipelihara dalam setiap generasi akan datang supaya karya-karya generasi dahulu tidak menjadi sia-sia.
Pelajar yang kurang membaca juga cenderung menghabiskan masa lapang mereka dengan bermain. Jualan buku ini dapat menarik minat remaja untuk menyertai aktiviti ini. Menjadi contoh teladan kepada golongan muda.
Jualan buku secara besar-besaran bukan sahaja hasil karya sastera tradisional Melayu malah karya dari seluruh dunia. Memandangkan pembelajaran bahasa Melayu menitikberatkan kepada kemahiran. Sedarsawasa yang lalu karya sastera amat diminati oleh semua bangsa di Tanah Melayu.
RUJUKAN Bahan Ilmiah 1. Jika anda seorang penulis karya sastera yang baikapakah mesej yang anda ingin sampaikan kepada pembaca. Bagaimanpun perlu diketahui sebelum wujud teknologi maklumat di hujung jari itu aktiviti membaca pelajar.
Othman Puteh 1987 Sekitar Sastera Kanak-kanak dan Remaja. Ini bermakna peranan sastera kebangsaan tersebut kurang.
Kesan Penggunaan Drama Dalam Pendidikan Pdf
New Open Document Text Izzat Izzat Academia Edu
Comments
Post a Comment